Rubrica de cultura, tot mai putin vizibila in online
Cine a fost curios sa analizeze cu atentie modul in care apar rubricile permanente in publicatiile online a putut observa un lucru foarte clar: rubrica despre cultura are o pondere foarte mica in publicatiile generaliste, nu vorbim de cele nisate. Cultura nu mai e cautata in online, oamenii citesc stiri diverse, monden, stiri despre sex, mai putin despre carti, filme, teatru, muzica. Si traficul spune multe despre cultura in epoca online-ului.
Articolele cu tematica culturala de abia ajung sa aiba cateva zeci de vizualizari, in vreme ce un articol monden ajunge si la cateva sute daca personalitatea e una de notorietate si e publica. Vina pentru aceasta mutatie o poarta ambele tabere, si cei care se ocupa de rubrici, si cititorii. Pe de o parte autorii articolelor ori folosesc un limbaj care nu ajunge prea usor la cititor, ori trateaza subiecte greoaie, poate care nu ii pasioneaza pe multi.
Se mai intampla sa avem si articole care trimit la niste referinte care nu sunt la indemana oricui, cer un background cultural destul de solid. Pe de alta parte e si vina cititorilor, care si-au schimbat comportamentul de consum, nu mai au rabdare sa citeasca un material de calitate, sa il inteleaga, prefera ceva usurel si simplu de „digerat”, pe care sa il inteleaga imediat.
Publicatiile de nisa care abordeaza o tematica culturala au insa de castigat, acolo apar doar articole foarte bine documentate si scrise de oameni cu multa experienta, publicul tinta carora se adreseaza autorii este deja unul elitist, unul educat, care intelege multe lucruri mai complicate. Totusi gasim si site-uri unde articole culturale sunt citite cu regularitate si sunt apreciate-un exemplu este https://preferate.net/, un site generalist care abordeaza si subiecte culturale atunci cand ele exista si sunt importante pentru publicul lor tinta. Ce e de facut? Articole scrise intr-un stil ceva mai apropiat de cel apreciat de publicul tinta, subiecte bine documentate, implicarea cititorilor, trimiteri la informatii pe care un cititor obisnuit le-ar putea intelege. Doar asa putem avea pretentia ca un cititor modern sa caute si articolele culturale in locul celor usurele si sa le aprecieze, sa le citeasca cu placere.